Un tieši šodien ir tā interesantā diena, kad es atklāju cik mēs (sabiedrība) nepareizi runājam un tā runāt mācām arī savus bērnu.
Un tātad, šīs dienas jaunumi, tieši no Liepājas Universitātes sola..
Deminutīvi
Mazs ievadiņš, lai var saprast par ko tad ir runa ;)
Tie ir visi vārdi pamazinātajā izteiksmē. Puķīte, sunītis, zobiņš u.t.t.
Kā jau zināms, katrs vārds ir savā deklinācijā, kopā ir 6 deklinācijas. Kādā deklinācijā ir vārds, var noteikt pēc galotnes (ir daži izņēmumi). Pirmās 3 vīr.dzimte, nākamās 3 siev. dzimte.
1. -s; -š sals, vējš
2. -is Jānis izņēmumi - akmens, rudens, ūdens, zibens, mēness
3. -us medus, ledus
4. -a māja, Anna
5. -e Liene, Zane
6. -s nakts, zivs, acs, debess, smilts, klēts, zoss, sirds
Un tā atkal par deklinācijām, pamazināmajiem vārdiem.
Stabiņā sarakstam vārdus pamatformā, jānosaka deklinācija un jāuzraksta pamazināmā forma, un lūk kas atklājas!!!
Mašīna - 4 dekl. - MašīnIŅA Kas to būtu domājis, mēs sakām mašīnīte, bet izrādās, pārbauda ar vārdiem Vita - Vitiņa, Rita - Ritiņa, Lita - Litiņa
Karte - 5.dekl. - KartĪTE Dace - Dacīte, Zane - Zanīte, un interesantākais - vārds kartīte ir gan pasaules karte, gan bibliotēkas apmeklētāju karte, gan apsveikuma kartiņa (kartiņa - tas nav literāri pareizs vārds)
Tā nu mēs lekcijas laikā nonācām pie secinājuma, ka gandrīz visi vecāki saviem bērniem jau no dzimšanas māca runāt ne literārā valodā. Ja mēs ko nemainīsim, tad mūsu bērni runās nepareizi, tai pat laikā saprotam to, ka, ja es savam bērnam mācīšu runāt "Mašīniņa", sabiedrībā domās, ka mēs kādi dīvainie, pareizi nerunājam.
Un līdzīgi ir ar vārdu "Kartiņa". Ja es saku jānopērk kartiņa, vai jāuztaisa kartiņa, visiem ir skaidrs par ko es runāju, bet ja es sākšu teikt kartīte, varētu arī nesaprast.
Tādas ir manas jaunās atklāsmes šajā dienā, varbūt kādam noder ;)
Un vēl, ja kādreiz jāpārveido vārdi noderīgs info:
Galotnes katrai deklinācijai:
1. -iņš
2. -tiņš, -ītis
3. -iņš
4. -iņa
5. -īte
6. -iņa, -tiņa, -sniņa
Bildes no interneta resursiem
Noderīgi. Nebiju aizdomājusies. :)
AtbildētDzēst